marknadsföring på sociala medier

4 Enkla sätt att generera E-handelsförsäljning med Instagram

Instagram annonserade ganska nyligen ut att de har växt till 500 miljoner aktiva användare varje månad. Utav dessa så är 300 miljoner dagliga användare på plattformen.
Det sätter Instagram i toppen utav marknadsföring på sociala medier..
Det som är extra anmärkningsvärt och som ni säkert fått höra många gånger är att 68% utav alla Instagrams användare aktivt engagerar sig med olika företag på plattformen (Facebook har till exempel 32% av användarna som engagerar sig med företag).
TrackMaven kunde i sina undersökningar se att engagemangsration (interaktion per post, per 1000 följare) var 8 gånger högre i snitt på Instagram jämfört med andra plattformar.

(Bild från TrackMaven)
Det råkar också vara en utav de plattformar som än så länge inte har blivit allt för populär bland marknadsförare.
Men du som råkar vara i branschen kanske har hört om uppdateringen..
Ganska nyligen förändrade Instagram i sin algoritm, så att vi användare ska få de mest relevanta resultaten visade för oss.
Kevin Systrom (Instagrams VD) sa bland annat:

On avarage, people miss about 70% of the posts in their Instagram feeds.

Så den uppdaterade Instagram algoritmen syftar helt enkelt till att visa det absolut mest relevanta i de 30% vi faktiskt ser i vårt flöde.
Det här påverkar så klart vårt arbete som marknadsförare på Instagram. Men som TrackMaven säger så kommer brands bli tvungna att skapa innehåll (content) som är likvärdigt det annonserade innehållet som plattformen har för att få ett fortsatt högt engagemang. Det kommer med andra ord belöna de som skapar bra content och bestraffa de som skapar sämre content ännu hårdare.

Så den som väljer att helt ignorera betalande annonser på Instagram får nog ta och tänka om. I takt med att alla sociala plattformar får fler användare så har historien visat att de jobbar mer och mer aktivt med att selektera ut svagt content.
Vi gjorde ganska nyligen ett inlägg om Facebook annonsering som är högaktuellt här.
Det är dock värt att notera att Instagram kan ge en enormt fin ROI för din verksamhet, eftersom användare på plattformen är i ett köp-mindset. Det genomsnittliga värdet på en beställning från Instagram är cirka 650kr. Om din verksamhet har mer än 1000 följare på ert konto, så kan ni potentiellt tjäna riktigt bra pengar.
Du som är E-handlare och letar efter sätt att generera försäljning via Instagram, här kommer 4 sätt att göra det.

  1. Bunkra upp dina huvudsakliga Instagram marknadsförings insatser, automatisera och repetera.

Användare på Sociala medier fullkomligt älskar äkta och jordnära content och de vill gärna att företag de följer ska vara involverade i diskussionerna som sker. Men om du skapar innehåll från grunden varje dag för att dela på Instagram, då vet vi om att det tar oerhört mycket tid.
Fortsättningsvis så kommer du förmodligen känna att det är svårt att simultant svara på kommentarer på dina Instagram inlägg och dessutom bygga relationer med andra inflytelserika personer i din nisch.
Om du vill ha ett tips på något som gör din Instagram marknadsföring effektivare?
Vi får lov att introducera…
Batchning.
Det innebär att du försöker göra så mycket utav en uppgift som möjligt i en och samma sittning istället för att göra det sporadiskt över veckan på flera tillfällen.
Roligt? Nej.
Effektivt? Ja.
Det kommer öka din produktivitet genom att eliminera tid som annars går till att sätta igång andra saker och helt enkelt hålla dig fokuserad på att få den här enskilda uppgiften genomförd.
Som tur är så finns där massvis utav verktyg som automatiserar dina marknadsinsatser och hjälpa dig att utföra det som varje dag behöver göras.
På Instagram, så är det här några saker du kan batcha.
1. Skapa content för dina följare: Det är som du säkert redan förstått viktigt att ditt content är av hög kvalitet, det är helt enkelt hårdvaluta för att lyckas på Instagram. Sätt igång med verktyg som Canva eller Wordswag för att skapa innehåll runt hashtags som är relevanta för din produkt.
Den rekommenderade storleken för Instagram bilder är 1080 x 1080 pixlar. Och dina captions (beskrivningar) kan vara 2200 bokstäver långa.
Det är viktigt att påpeka att innehåll på Instagram endast kan publiceras från mobiltelefonen och att det inte går att publicera bilder för Instagram på datorn. Det går dock väldigt bra att logga in på Instagram via datorn och ändra sin profil.
Om man har en budget så kan vi starkt rekommendera att outsourca vissa delar utav innehålls skapandet till en plattform som Upwork eller Fiverr.
2. Schemalägg en månads content i förväg: Varför ska du lägga tid på att logga in på ditt Instagramkonto varje timme? Du kan förbereda ditt content med ett verktyg som Latergramme. Det säkerhetsställer dessutom att du håller din tidsram och att du är kontinuerlig med att posta.

Det är viktigt att notera att du kommer behöva genomföra själva uppdateringen på Instagram via din mobil eller surfplatta. Verktyget postar inte uppdateringen åt dig, den ger dig bara en notis med det innehåll du önskat.

Sociala medier verktyget, Buffer, har också ett par riktigt fina funktioner som gör att du maximerar trafiken du kan få från ditt content genom att posta det på flera plattformar. If This Then That (IFTTT) har också riktigt fina funktioner för att sprida ditt innehåll på Instagram till exempelvis Facebook och Twitter.
Det är tyvärr som så att Instagrams API inte tillåter några utomstående applikationer såsom Buffer eller Latergramme att utföra själva posten åt dig.
Naturligtvis är det också som så att du manuellt under tiden du lagt upp förinställda poster ändå manuellt kan gå in och uppdatera, alternativt lägga och ändra ditt schema.
Det finns en profil vid namn Chris Jones som gjort en hel del tester och också tjänar en hel del på just Instagram. Hans rekommendation och det han testat sig fram fungerar bäst är följande produkt foto kategorier: Manicured product photo, random cool photo, candid product photo (or action shot) and meme.
3. Lägg tid på att engagera och besvara dina följare: Att posta content är långt ifrån tillräckligt. Instagram är trots allt en social plattform. För att bli framgångsrik på Instagram så måste du svara på kommentarer av dina följare och vara aktiv i dina sociala flöde.
Men bli inte för manisk och håll koll på ditt Instagram konto varje minut för att se om något nytt hänt. Var inställd på att det kommer ta tid att få dramatiska resultat, månader och år, inte minuter.
Istället för sporadiska inloggningar rekommenderar jag att du bygger ett system där du varje dag går in och besvarar kommentarer och socialiserar med dina följare, under en utsatt tid, varje dag.
Om du råkar ha varit så skicklig att du driver en större E-handel som får stora volymer försäljning. Då borde du försöka integrera era sociala medier antingen med en utomstående social medier konsult eller kundsupport. Det kan vara väl värt att ha personal som endast besvarar supportfrågor via sociala medier.
Notis: Jag rekommenderar inte att man som företag köper någon utav de automatiserade like/comment/follow tjänster som finns. Vi på Rocket Revenue har laborerat en del med dem med skilda resultat. Det är helt enkelt inte värt det för ett företag som bygger långsiktigt.

2. Gör det snuskigt enkelt för dina följare att KÖPA från dig via Instagram

Okej.. Så nu är vi i ett läge där du skapar och delar bra content och får mycket engagemang på ditt Instagram konto. Grattis till att du kommit så här långt, det är längre än de absolut flesta.
Men hur ska vi tjäna pengar på de marknadsinsatser du nu gjort?
Mer följare är bra att ha..
Högre engagemang är ännu bättre och betyder att ditt varumärke syns..
Men..
.. Allt det här är siffror för att smeka ditt ego. För att skapa en affär som är hållbar och du tjänar pengar på, så måste du ha något vi marknandsförare kallar en sales funnel.
Det räcker dessutom inte att bara ha en, du behöver ha en riktigt smidig och effektiv sales funnel.

Du måste med en enkel hand leda användaren på en resa från din Instagrams profil till din checkout sida..
Några saker att tänka på:

  • Går det att minska ner antal steg/klick/sidor innan checkout?
  • Kan du visa på förtroende och ta bort invändningar dina kunder kan tänkas ha genom att A/B testa eller skruva på din strategi?

Om du bara har en produkt att erbjuda dina kunder, då kan du exempelvis länka direkt till den via din profil länk. FoundrMag.com har blivit kända för att jobba hårt och göra riktigt mycket affärer på Instagram, de har en länk direkt till sin produkt i sin bio och påminner dessutom sina följare om att titta där. De har också varit väldigt duktiga med att byta länk lite beroende på vad de kör för kampanjer, vid tidpunkten för detta så försöker de få fler följare på sitt Facebook konto.

Vill du skapa en snygg länk till din hemsida så kan vi starkt rekommendera ett tillägg som heter Pretty Link, funkar fantastiskt till WordPress.
Vi har kunnat se att landningssidor anpassade för trafiken och eventuella kampanjer är väldigt mycket effektivare än att skicka besökaren till en allmänt sida. Det är givetvis också oerhört viktigt att sidan du skickar besökaren till är optimerad för mobilen eftersom i princip all trafik från Instagram kommer från smartphones.
För E-handlare så rekommenderar vi att ni optimerar er landningssida för den specifika produkten ni marknadsför och dessutom att ni försöker ta e-mailadressen vid utcheckning (eller för all del tidigare) för att bygga en e-maillista för framtida direktmarknadsföring.
Det finns fler sätt att bli kreativ med sin profil och länkar..
Till exempel så har Lilly Pulitzer lyckats använda Instagrams location funktion väldigt effektivt i posten nedanför. Det ger besökaren en liten subtil uppmaning till att titta i bion och sedan gå vidare till landningssidan.

3. Öka din Instagram försäljning med tävlingar och content skapat av användarna

För den som försöker skapa ett Instagram konto och sedan börja sälja direkt så kommer det bli en tuff resa, det är nämligen väldigt viktigt att få följarna att känna sig speciella och fokusera på att skapa content som drar till sig engagerade följare.
Det finns tre typer av genuint content som utstrålar väldigt mycket äkthet och skapar enormt bra engagemang på Instagram.
Bakom kulisserna foto av dina produkter:
Det finns många som gör det här väldigt bra men de som jag själv fastnar för delar ofta personliga foto som visar framfarten utav produkten och hur andra använder den. Som följare gör det att vi kommer oss känslosamt knutna och att vi känner oss speciella genom att vi får en inblick andra inte får.
Något vi sett fungerar oerhört bra och som gör att dina följare kommer känna sig extra nära ditt varumärke, är genom att du delar exklusiva bilder och filmer från live events. Glöm för guds skull inte att geotaga om ni får möjligheten, det är en enormt underskattad funktion i Instagrams verktygslåda (bara 5% av alla inlägg har en geotag) och inlägg med en geotag på Instagram har visat sig skapa 79% mer engagemang.
Dela content som är skapat utav dina kunder:
Vill du skapa en åtråvärd men ändå jordnära och mänsklig bild utav ditt varumärke?
Då är content skapat av dina användare där de använder dina produkter det absolut mest effektiva. Det leder till positiva tillrop och ger folk en försmak på hur din produkt kommer kännas och se ut när de själva använder den i framtiden.

Jag älskar ju data, i en färsk studie från Iconosquare så kunde de se att 65% av de tillfrågade sa att de skulle bli hedrade om ett varumärke gillade deras inlägg på sociala medier. Genom att framhäva (featuring) deras inlägg så kommer du få dina följare att tala gott om dig i all framtid. En tanke och något som vi sett fungerar bra är att tydligt skriva ut i sin bio att om de taggar ditt varumärke (“Tag us to be featured”) så finns där alltid en möjlighet att bli featurad framför alla dina följare.
Vi på Rocket Revenue har också laborerat en del med detta själva och kan se samma sak.
För dig som är intresserad utav detta så kan vi starkt rekommendera Instafeed som har en funktion som exempelvis kan inhämta alla hashtags som du vill och sedan displaya dem under en specifik produkt på din hemsida.
Kör en tävling och give away med exklusiva erbjudande:
41% av alla aktiva användare på Instagram följer varumärken främst för att få tillgång till godbitarna och give aways. Studier har också visat att hela 70% av alla användare på Instagram har någon gång varit med i en tävling.
För att göra det enkelt.
Instagram är ett superbra ställe för ditt företag att behandla dina kunder väl och se till att de pratar om dig. Det är dessutom inte särskilt svårt eller kostar särskilt mycket.
När du kör rabatter eller tävlingar, se till att visuellt visa upp dessa med välgjorda bilder och tydligt budskap så att dina följare förstår precis vad dem får.
Tävlingar på Instagram kan vara klokt att samköra med annonsering på Facebook för att få en så bred spridning som möjligt på sociala medier.
Tips: Desto bättre giveaway, desto bättre spridning (delningar, tagningar osv). Börja lågt och trappa sedan upp, sätt det i jämförelse med vad samma exponering hade kostat om du hade behövt köpa trafiken.

4. Konsumenter kommer lita på individers rekommendationer betydligt mer än vad de litar på dig. Se till att ha inflytelserika personer på din sida

Att ta rygg och se till att vara god vän med personer som har stora följen är enormt viktigt. Det gör bland annat att man kommer kunna köpa inlägg, reklam eller kanske till och med köra samarbeten i olika former med de individer som har stora följen.
FoundrMag utnyttjade så kallade share for shares enormt effektivt och kunde växa sitt följe till mer än en halv miljon människor på under ett år.
Det går att köpa alla typer av tjänster på det här sättet, som med all marknadsföring är det viktigt att sätta mätbara mål med insatsen. Är det att öka antalet följare på ditt konto? Få folk att köpa direkt via den inflytelserika personen? Man kan få enormt mycket engagemang från så kallade shout outs.

För att runda av..

Instagram kräver inte att du har en jättebudget för att börja generera försäljning. Dessutom är användarna på plattformen väldigt villiga till att köpa saker jämfört med många andra plattformar. Så om du är en E-handelsägare råder jag dig starkt att implementera alla de fyra stegen, om du inte redan gjort det för din verksamhet.
Som alltid..
Glöm inte att mäta hur dina olika insatser presterar. På ungefär 30 dagar borde du ha tillräckligt med data för försäljningarna som genererats, spara gärna det här inlägget och återkom med resultaten du fått till oss på Rocket Revenue, du hittar mer om oss här.
Har du något annat supertrix för att utnyttja Instagram maximalt för din E-handel?