Digital marknadsföring
tobias rangbo - July 27, 2018

Digital marknadsföring

Under det senaste årtiondet så har det börjat talats allt mer om digital
marknadsföring. Trots att ordet dyker upp titt som tätt för de allra flesta företag i
möten, strategidokument och affärsplaner så kan det vara svårt att ens greppa vad det faktiskt innebär. För att kunna använda sig av digital marknadsföring på
ett framgångsrikt sätt bör man därför börja med att sätta sig in i vad det är för
något och hur det fungerar. Därefter så kan det vara en god idé att överväga
huruvida man ska anlita en konsult för att hantera sin digitala marknadsföring.
Därigenom behöver man inte själv utveckla den djuplodade kompetens som krävs för att klara av strategisk marknadsföring på internet och sociala medier.
Med hjälp av en firma såsom Rocket Revenue kan man garantera att sitt företags
digitala marknadsföring håller måttet och är fortsatt konkurrenskraftig.

Vad är digital marknadsföring?

Det vanligaste missförståndet som finns när det kommer till digital
marknadsföring är att detta bara är vanlig marknadsföring som publiceras på
digitala medier. Detta är dock helt felaktigt. Digital marknadsföring är inte bara
traditionell marknadsföring som slussas ut genom en annan kanal. Istället så är det en helt egen typ av marknadsföring, som kräver speciell kunskap och ett
specifikt förhållningssätt. Därför går det inte på något sätt att säga att digital
marknadsföring är ”bättre” än vanlig marknadsföring, vilket en del ibland tror.
Digital marknadsföring är helt enkelt en egen typ av marknadsföring som
kompletterar traditionell sådan. För att ett företag ska kunna ha en så holistisk marknadsföringsstrategi som möjligt bör man därför se till att använda sig av
både digital och traditionell marknadsföring.
Vad som däremot stämmer är att digital marknadsföring har blivit allt viktigare.
Köp- och konsumtionsbeteenden förändras kontinuerligt och skiftar allt mer mot digitala kanaler. Detta innebär att vikten av genomtänkt och effektiv digital
marknadsföring ökar, medan traditionell marknadsföring blir mindre viktig. För att
vara framgångsrik i denna omställning mot ökade köp på internet behöver man
förstå och framgångsrikt implementera digital marknadsföring. Låter det
komplicerat? Det kan det vara, och även företag som tidigare har haft stenkoll på traditionell marknadsföring kan behöva assistans när det gäller att ta steget till
digital marknadsföring. Att ta hjälp av en social mediebyrå innebär att man
slipper besitta intern kunskap gällande digital marknadsföring, och kan istället
låta experter på området hantera marknadsföringen.
En av de viktigaste sakerna att ha i åtanke gällande digital marknadsföring är att
behandla det som en helt egen marknadsföringskanal, istället för att bara
förmedla samma typ av marknadsföring som tidigare har fungerat på
affischering, TV- eller utomhusreklam. Genom att skräddarsy sin marknadsföring
efter det digitala mediumet så kan man dra full nytta av digital marknadsföring.

Marknadsföring på sociala medier

En av grundbultarna i digital marknadsföring är en omfattande närvaro på sociala
medier. Genom förslagsvis Facebook-annonser kan man utföra oerhört riktad annonsering, vilket innebär att man kan nå sin önskade målgrupp både enklare
och billigare än vid traditionell marknadsföring. Med hjälp av en social mediebyrå
kan man börja annonsera på Facebook redan idag, och dra nytta av alla fördelar
detta medför. Facebook är tveklöst den viktigaste plattformen för digital
marknadsföring, men det kan ändå vara en god idé att undersöka marknadsföring på Instagram. Vilken plattform som passar bäst beror på vad det
gäller för typ av företag. Förlitar man sig till stor del på grafik och bilder i sin
marknadsföring så kan Instagram vara rätt val – och sysslar man snarare med mer
textbaserade kampanjer kan Facebook-marknadsföring fungera bättre.
Det är dock ett vanligt misstag att anta att digital marknadsföring enbart handlar
om sociala medier. Snarare så handlar en oerhört stor del av digital
marknadsföring om innehåll, sk ”sökmotoroptimering” (SEO) och nyckelord.
Genom att anställa en konsult som har koll på digital marknadsföring kan man se
till att man uppfyller alla krav för att ha bra nyckelord, god SEO liksom innehåll som innebär att företaget kommer synas för ett stort antal personer. Begrepp
som ”Yoast-optimering”, ”SEO packing”, eller ”black hat marketing” kan låta
obekanta även den mest erfarne marknadsförare – genom att kontakta en firma
som fokuserar på digital marknadsföring kan man lämna allt detta åt firman, och
istället fokusera sin tid på vad det egna företaget gör bäst.

Varför ska man ägna sig åt digital marknadsföring?

Att ägna sig åt digital marknadsföring är ett absolut krav för att synas på
internet. Då allt fler väljer att handla och samla information gällande potentiella
inköp genom internet så blir detta avgörande för att attrahera digitala konsumenter. Lyckad digital marknadsföring kan leda till att fler individer
upptäcker ett företag eller varumärke, och är en förutsättning för att denna
uppmärksamhet i förlängningen kan leda till ett köp. Utan genomtänkt och
strategisk digital marknadsföring kommer inget företag att kunna uppnå sin fulla
potential. Med hjälp av förslagsvis Facebook-annonsering kan man nå oerhört specifika nischer och marknadssegment som annars endast hade kunnat nås
genom en kostsam marknadsföringskampanj. Med hjälp av digital marknadsföring
så kan man nå igenom bruset direkt till sin tilltänkta målgrupp.