Mediabyrå
Vad gör en Facebook byrå?
tobias rangbo - July 6, 2018

Facebook byrå

Det blir allt vanligare att företag av skiftande storlek använder sig av en sk Facebook-byrå för att sköta företagets annonsering på sociala medier. Är du eller ditt företag också intresserande av detta så gör man bäst i att först undersöka vad en Facebook byrå – eller sociala medier byrå – faktiskt gör.
Som namnet antyder är denna typ av byrå ett understöd för ditt företags marknadsföring på sociala medier. Vikten av en digital närvaro är vid det här laget obestridlig, men att hitta rätt sätt att marknadsföra sig på Facebook, Instagram och andra plattformar kan vara svårt.
Istället för att slösa tid och resurser på att inom företaget själv testa vilka strategier som fungerar bäst för marknadsföring på sociala medier kan man använda sig av en Facebook-byrå. En Facebook-byrå såsom Rocket Revenue ger dig tillgång till erfarna experter med spetskompetens inom just marknadsföring på sociala medier, Facebook-aktiviteter och hur dessa bör utföras.
facebook byrå

Sociala medie-strategi

Du kan därigenom känna dig säker på att ditt företags sociala medie-strategi hanteras av personer som har erfarenhet inom och förståelse för detta område. Även om sociala medier och internet ger tillgång till oanande möjligheter för riktad och nischad marknadsföring så kan det även medföra utmaningar.
Att anlita en Facebook-byrå är därigenom ett enkelt sätt att övervinna dessa utmaningar. Ditt företag kan visserligen redan ha snillen inom traditionell marknadsföring, men digital marknadsföring är en helt annan spelplan.
Ett exempel på detta är hur marknadsföring på sociala medier bör fokusera bygga på engagemang med presumtiva konsumenter, snarare än att likt traditionell marknadsföring fokusera på exponering och räckvidd.
En Facebook-byrå kan även hjälpa till med Facebook-annonsering, vilket är ett område som för många kan tyckas övermäktigt. Att annonsera på Facebook innebär att man behöver ha god kännedom om sin målgrupp, och veta precis hur man vill segmentera sina marknadsföringsaktiviteter.
Det innefattar även andra svårförstådda begrepp, såsom kostnad-per-klick, konverteringar, annonseringsbudget, ”boosts” och mycket mer. Detta kan i många fall vara så främmande att de som driver företag helt struntar i att marknadsföra sig på Facebook.
Detta är naturligtvis ett generalfel. I dagens digitala samhälle så är en Facebooknärvaro fullkomligt oumbärlig för alla företag. När man använder sig av en Facebook-byrå så kan du tänka dig att alla svåra beslut gällande hur din Facebook-kampanj ska utformas outsourcas till en expertgrupp.
Några av saker en Facebook expert kan hjälpa ditt företag med är:

  • Lönsam annonsering
  • Driva försäljning
  • Driva leads
  • Väldigt kostnadseffektiva exponeringar
  • Optimering av annonser
  • Framtagning av annonser
  • Råd kring strategi & vägval på sociala medier

Facebook-annonsering är därtill långt mer effektiv än de inlägg som vissa tror räcker att göra för att synas på Facebook. Inlägg kan visserligen vara en god början, men Facebook-annonsering kan rikta sig mot användare som ännu inte har stött på ditt företags hemsida.
sociala medier byrå
Inlägg är därför viktigt för att visa sin nuvarande målgrupp att ditt företags Facebook-sida är aktiv, men Facebook-annonsering kan generera nya följare och kunder till ditt företag.

Ta hjälp med er Facebook marknadsföring

Genom att låta din sociala medie-byrå sköta din marknadsföring på sociala medier så kan du istället fokusera på det du och ditt företag gör bäst. Facebookbyrån kan skapa framgångsrika annonser och kampanjer, liksom övervaka din Facebook-sida för att utföra målgruppsoptimering.
En Facebook-byrå kan även leverera dig nya insikter om din målgrupp, vilket ditt företag kan ha nytta av även för icke-digital segmentering. Kort sagt så ser en Facebook-byrå till att din marknadsföring på sociala medier är så bra som den kan vara, och understödjer dig i dina marknadsföringsaktiviteter.
Även om de alla flesta kan dra nytta av en Facebook-byrå så är det vissa branscher som detta är speciellt viktigt för. Alla de företag som har ett starkt produkt- eller tjänsteerbjudande bör speciellt undersöka möjligheten att ta hjälp av en Facebook-byrå.
Några av branscherna som vi sett är speciellt gynnsamma för oss som Facebook byrå att hjälpa är:

  • E-handlare och webbutiker
  • Tjänsteföretag med högre snittordrar
  • Byggbranschen
  • Skönhetsbranschen
  • Hantverksföretag

Rocket Revenue
Närvaro på sociala medier är dock viktigt för alla typer av organisationer som vill nå ut till en bredare målgrupp. Att nyttja en Facebook-byrå är en billig garanti på att du är på rätt väg mot en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi.
Vad väntar du på?