Facebook som online annonserings kanal är extremt underskattat.

Du som vill lära dig Facebook annonsering och börjat söka runt har säkert stött på det här många gånger redan:

”Vi har redan provat på Facebook annonser och förlorat massor utav pengar.”
”Facebook annonsering har varit dött sedan morsan och farsan började använda det.”
”Instagram har 20x högre engagemang hos våra följare.”

Okej, jag hajjar. Du tycker inte om Facebook.
Låt mig så ställa en motfråga till dig som tänker såhär. Hur kan det då vara så att det är världens största sociala nätverk och varför fortsätter det växa i en rasande takt?
Facebook lönsamhet
(Bild via Statista)
Facebook har inte bara världens största användarbas, med ungefär 1.4 miljarder (!) månatliga användare, det är också ett företag som verkar tjäna snuskigt mycket pengar med sitt annonserings system.
Ni som tror att Facebook inte fungerar får nog ta och tänka om både en och två gånger här.
Om 10 utav varje 100kr spenderas på Facebook annonser, hur kan det då vara så att de flesta bortser och negligerar annonser hos dem?
Vi tror helt enkelt det är så att folk är riktigt kassa på att få Facebook annonser att fungera för dem och deras företag.
Häng med nu så ska jag hjälpa er.
Idag kommer jag visa er ett par exempel på företag och människor som framgångsrikt implementerat och fått Facebook annonser att fungera för dem. Jag kommer också gå igenom hur du sätter sätter upp din första kampanj utan att behöva svettas ihjäl.
Även om du är en total nybörjare på att sätta upp annonser så kommer du efter att ha läst den här guiden ha ganska bra kläm på hur Facebook annonsering fungerar.
Låt oss sätta igång.

Grunderna i Facebook annonsering

”Va?! Går det att annonsera på Facebook?
Om det var din första tanke när du landade på den här sidan, då är du ganska sen på tåget. Men oroa dig inte, jag ska se till att du kommer igång snabbt.
Eftersom Facebook får oerhört stora mängder specifik data och information från alla sina användare, saker som exempelvis ålder, jobbtitel, stad, intresse, så har de oerhört bra koll på vem du är och vad du tycker om.
Just av den här anledningen så kan de leverera sina användare med riktade annonser som visar produkter, tjänster eller tillställningar som du med ganska hög sannolikhet skulle vilja köpa eller besöka.
Låt oss ta ett exempel, ganska nyligen så gick jag med i en Facebook grupp om tjänsten Fiverr, en plattform där man kan köpa billiga tjänster online för en femtiolapp.
Facebook (och Fiverr) är inte sena med att hoppa på tåget och börjar ganska direkt efter visa mig massvis utav annonser som vill få med att köpa fler tjänster hos dem (de tyckte nog att jag behövde en ny logga..)

Du som tänker att det är kanske bara ”Är ett inlägg som råkat hamna i mitt flöde” eller ”Hur vet du att den här är en annons?”
Bra fråga!
Där är ett par saker i alla Facebook annonser som gör att vi enkelt kan se att det här är en betald annons.
Här är dem:

Vi kan bland annat se fliken ”sponsored” precis under sidan som skickar en riktad annons till dig.
Där är också ett par typiska saker som varje annons har och gör dem unika jämfört med ett vanligt inlägg. I detta fallet en ”like page” knapp i översta högra hörnet.
Sist men inte minst så har alla Facebook annonser en så kallad call-to-action (CTA) i det nedre högra hörnet, dessa kan bland annat säga:

  • Learn more
  • Shop now
  • Download
  • Book now
  • Apply now
  • Contact us
  • Sign up
  • Watch more
  • Apply now

Dessa knappar har Facebook förinställda (du kan bara byta mellan dessa alternativ) efter som de kunnat se att det är dem här som fungerar bäst.
Så för att sammanfatta, du kan känna igen en Facebook annons genom att se något utav följande:

  1. En ”sponsored” flik under namnet på sidan
  2. ”Like page” knappen I översta högra hörnet
  3. En call-to-action knapp I nedersta högra hörnet

Du kanske undrar varför Facebook inte är mer aggressiva med sina annonser, så som till exempel YouTube är.

(Gillar någon YouTube annonser egentligen?)
YouTube tvingar oss att se en annons ungefär var 4e video som du tittar. Ett bra tag så kan man skippa annonserna (skip ad), men tittar du tillräckligt länge så kommer du bli tvingas att titta igenom en hel 30 sekunders video.
För längre video (över 1h), så kommer de till och med visa reklamer under filmen, precis som på TV reklamer.
Resultatet: Alla HATAR YouTube annonser.
Verkligen hatar.
Vem har inte installerat ett tillägg i sin webbläsare som blockerar de här hemskheterna eller hämtar kaffe under tiden?
Anledningen till att vi hatar YouTube annonser är för att de förstör flödet för användarupplevelsen.
Som människor vill vi att vår upplevelse bara ska kunna vara att titta när vi vill och hur vi vill tills vi bestämmer oss för att sluta titta.
YouTube förändrat den här upplevelsen genom att tvinga oss att bryta vårt flöde med deras annonser.
Vi tycker helt enkelt inte om att bli avbrutna eller påtvingade saker.
Facebook är mycket smartare här än vad YouTube är.
De har sagt att de vill integrera deras annonser med det naturliga flödet och användarupplvelsen, med så lite friktion som möjligt.
Flöde är faktiskt en väldigt bra term för att beskriva det här. Tänk efter ett par gånger på hur du själv navigerar när du är inne på Facebook.
Du scrollar alltid ner och igenom ditt nyhetsflöde, antingen med din mus eller ditt finger, UTAN att bli avbruten. Du bestämmer själv om du vill stanna upp och titta eller om du vill fortsätta att scrolla vidare.
Annonserna förändrar helt enkelt inte användarupplevelsen alls.
Liten notis: Där finns också annonser till höger sida, de brukar ofta vara ganska lika en banner, men de täcker bara ett annars vitt utrymme så de stör inte oss.
Just det här, att annonserna smälter in så bra att de kan vara svåra att känna igen för ett otränat öga, är en av hemligheterna i Facebooks fantastiska framfart.
Så, att annonsera på Facebook är helt enkelt att betala för att placera din produkt eller tjänst i nyhetsflödet för en specifik, riktad kundgrupp på Facebook.
Innan vi dyker djupare och jag visar hur du själv sätter upp din första annons så behöver vi lägga en bra grund.

5 Olika typer av Facebook annonser

Det finns 5 typer av Facebook annonser:

  • Nyhetsflödet på din desktop
  • Nyhetsflödet i din mobiltelefon
  • Högra sidan på din desktop
  • Audience network
  • På Instagram

Det är faktiskt som så att Instagram ganska nyligen (September 2015) öppnade sin tjänst så att vi kan börja annonsera på Instagram.
Att placera annonser i nyhetsflödet eller på höger sida är väl ganska självklart.
Men vad är en audience network annons och hur ser den ut?
Den här typen av annonser är placerade på vanliga hemsidor, inuti appar och till och med i spel.

(Bild via Techcrunch)
Genom att lägga till den här funktionen så möjliggjorde Facebook för sig själva att inte bara annonsera på sin egen plattform, utan på alla andra plattformar de äger.
Instagram annonsering släpptes först storskaligt i September 2015 så att alla kan göra det.
Instagram annonser är också placerade i appens naturliga flöde, som förlitar sig på precis samma lyckosamma koncept som Facebook annonser: Stör inte användarupplevelsen.

(Bild via Springs Instagram)
Det finns två sätt att sätta upp och hantera Facebook annonser, dessa kan ibland förvirra folk vi är i kontakt med.
Det första, är inuti den så kallade Ads Manager, vilket är den normala dashboarden som man får när man skapar sitt annonskonto.

Om du någon gång satt upp en Facebook annons så är det mest troligt den här du använt. Men det finns också den så kallade Power Editor, som är för den mer avancerade användaren.

Enkelt förklarat så är det bara ett annat sätt att hantera och organisera dina annonser som ger dig lite fler alternativ för att rikta din annonsering ytterligare.
Instagram annonser kan exempelvis hanteras via Power Editor. Du som är E-handlare och vill lära dig mer om 4 enkla sätt att generera e-handelsförsäljning med Instagram.
När du sätter upp din första Facebook annons så kommer de ganska direkt välja att du skapa skapa din första kampanj.
En kampanj är det bredaste du kan göra med din Facebook annonsering, det enda du bestämmer här är vad man kallar ”target outcome”, eller så svenska vad målet är. Detta kan vara saker så som exempelvis att öka antalet likes, skicka trafik till en hemsida, konvertera prospekt till köpare och att få folk att ladda ner en app.
Man skulle till exempel kunna tänka sig att du vill marknadsföra en ny app du skapat för att få fler nedladdning och därigenom göra den mer populär på de olika app nätverken som finns.

Nästa inställning du kommer behöva göra är något man kallar ad sets. Det är här du kommer bestämmer vilken typ av annons som du vill köra igång men också vilka typ av publik (audience) du vill att din annons ska riktas mot.
För att fortsätta på exemplet med en app så skulle man då kanske kunna tänka sig att man skapar ett ad set för Instagram och ett för mobilt eller desktop.
Det sista steget du kommer behöva ställa in är själva annonsen. Det är här du kommer bestämma vilken design din annons ska ha samt bilder och call-to-action.
Du kommer kunna köra flera ads inuti ett ad set för att testa vilken som presterar bäst.
För er som är välbekanta med Google Adwords så är det för att det är precis samma struktur för annonsuppsättning.
Nu har vi fått med grunderna du behöver veta för att inte känna dig helt nollad när någon nämner Facebook ads.
Men innan jag hjälper dig att bli ett proffs på det här med Facebook ads så kan vi väl ta en kik på om det här bara är struntsnack eller om det verkligen fungerar.
Nu är det dags att sätta upp din första Facebook annons kampanj.

Steg 1: Skapa en fanpage

Det låter självklart, men om du inte redan har en så behöver du skapa en för att kunna annonsera. Facebook ads kan bara användas av företag, aldrig individer.
Gå till skapa en fanpage och välj hur du vill sätta upp den.

Om du exempelvis skulle vilja skapa en företagssida som Rocket Revenues, skulle man då välja Företag, Organisation eller Institution.

Sedan behöver du välja kategori.
Och självklart ett namn.

Efter det här så kommer Facebook vilja att du fyller mer information om din sida, en hemsida och vad du vill att din sida ska heta.
När du gjort det här så är det dags att välja profilbild i vårt fall med vår logga.
Jag väljer inte att lägga till favoriter, men har du några så kör på. Annars tryck skip.
Efter det så ska vi beskriva vår idealkund, så att Facebook får koll på vem de ska marknadsföra vår sida mot.
Du bör välja minst ett land (Sverige i vårt fall) men kan också lägga till specifika län och städer. Du får också välja ålder och kön, har du en drömkund så försök vara så specifik det bara går.
Under intressen så välj ett par som du tror att din publik delar med dig och ditt företag. Du kan också vara specifik och välja personer eller andra stora företag i din bransch.

När du sedan sparar så kommer din sida vara klar och skapat Bra jobbat!. 🙂
Men innan vi sätter igång med att skapa ads så bör du göra minst två saker. Lägg till en omslagsbild och skapa en call-to-action för din sida.

Din omslagsbild ska vara enkel, positiv och idealt också ha med ditt företags logga och eventuell slogan.
Gör det inte svårare än det behöver vara.
Steg två, skapa en call-to-action.

Facebook kommer ge dig ett par förvalda alternativ här, tänk igenom vad du vill att din besökare ska göra för handling.

I vårt fall så passar ”Kontakta” ganska bra. Eftersom de flesta som gillar vår sida har någon typ av relation till oss så kan man tänka sig att det är antingen nya eller befintliga kunder som vill komma i kontakt med oss.
Du kan också titta hur det kommer se ut olika storlekar (mobilt/desktop).
Sådär! Nu är du redo för att börja dra igång med Facebook annonser!

Steg 2: Skapa din första kampanj

När du ska sätta igång, gå till din fan page och klicka på marknadsför och välj sedan ”Hantera alla kampanjer”.

Du kommer då slussas vidare till Ads Managers dashboard som jag visade innan. Här vill vi sedan klicka på ”Skapa ny marknadsföring”.

Steget efter här är att välja vad du vill att kampanjen ska göra. Precis som med Google ads så vill vi göra allt så enkelt som möjligt bara för att komma igång.
Därför väljer vi ”Få fler besökare till webbplatsen”.

Nu kommer Facebook be dig fylla i din hemsidas URL. Om du vill marknadsföra en produkt så hade det lämpligen varit en produktsida eller landningssida. Om du vill marknadsföra ett event så vill du att landningssidan ska ha ett formulär för att anmäla sig på. Ja du förstår nog resten.
I vårt fall så vill vi skicka trafik direkt till vår huvudsida då folk kommer kunna boka en gratis konsultation av deras sociala medier via vår huvudsida.
Notis: Vi skapar bara ett exempel här. Jag uppmuntrar inte någon att lägga pengar på att exempelvis bygga en e-postlista, speciellt inte om du inte har något sätt att tjäna pengar på e-postmarknadsföring.

Såja. Då har vi skapat en kampanj. Det här steget går verkligen snabbt eftersom det är bara det översta lagret i vår kampanjstruktur.
Vi kör vidare!
BOKA GRATIS KONSULTATION

Steg 3: Skapa ett ad set

När allt annat är klart så kommer du slussas vidare till att skapa upp ditt ad set. Här måste du först och främst bestämma vilken målgrupp du vill rikta din annons mot.
Ju mer specifik du kan vara här, desto bättre.
Du vill ha max 10.000 människor att rikta din annons till när du börjar med det här. Vi kommer alltid kunna utöka det här sen men att veta din målgrupps demografi är oerhört viktigt för att lyckas med alla typer av marknadsföring.

Välj några specifika städer eller länder om du har en större budget. Du vill också ha en målgrupp som har ett spann på ungefär 10 år då det förenklar när vi skapar vårt budskap.
Till exempel, om du vill få småföretagare som kund att kontakta dig för ett kostnadsfritt prisförslag. Då hade jag valt ett ålderspann mellan 40-50 (varierar från bransch till bransch såklart) och sedan valt att jag bara vill rikta min annons mot kvinnor i Helsingborg, Malmö, Stockholm och Göteborg. Jag hade också valt att rikta min annons till de med en titel som är VD eller Ägare.
Nu spånar jag bara. Men om jag kan hitta statistik som stödjer en teori om att de flesta kvinnor som är egenföretagare är singlar, eller om jag har en klädesbutik för bara män i en viss ålder som mest troligt gillar andra specifika sidor så kan man tänka sig att det skulle vara en intressant faktor att ta med. Det brukar finnas mycket intressant att testa med i alla branscher vad gäller utbildning, relationer, ekonomi och så vidare.
Efter att du valt ett par intressen och städer så kommer du kunna se hur stor din publik är. Är den under cirka 5000 så vill du utöka antingen genom fler städer, andra intressen eller kanske fler titlar.

Nu är det dags att sätta din annonsbudget.
Du vill alltid börja smått när det gäller de här sakerna. Efter hand som du märker att det fungerar så utöka, men just nu håller vi det smått.
Sätt din dagliga Facebook annons budget till 3.33 USD och sätt också ett fast datum en månad från idag.
Genom att göra såhär vet du att dina kostnader aldrig kommer bli mer än 100 USD för att genomföra ditt första test.

Under ”Visa avancerade alternativ” så ska du sätta ”klick till hemsida”. Vi vill absolut inte betala för impressions utan vi vill betala för faktiska klick till din hemsida. Facebook har infört en regel som innebär att ett nytt annonskonto behöver ha spenderat 10 USD innan man kan välja det alternativet.
Under ”Budbelopp”, så sätter du det till manuellt och i vårt fall sätter vi det i lägre spannet för vad den rekommenderade annonskostnaden är. Vi kan alltid öka det sen om vi inte får önskat resultat.

Om du inte gör det här så kommer Facebook mer än gärna visa din annons för så många som möjligt i din publik, istället för att försöka visa den för dem som faktiskt kan tänka sig klicka på länken.
Under ”Annonsplanering” så vill du ha den inställd på kör annonser hela tiden, eftersom din kampanj har ett fast start och slutdatum.
”Leveranstyp” bör du sätta till ’Standard’ också.
Okej nu börjar det bli allvar här!

Steg 4: Skapa din första annons

Nu kommer du kunna välja hur din annons ska se ut samt vilket innehåll du vill att den ska ha.
Om du väljer ”Multiple images in one ad” så kommer du få en carousel som ser ut såhär:

(Bild via Hubspot)
Genom att välja det här så kommer dina bilder kunnat slidas genom annonsen vilket då ger dig mer utrymme att annons på. Det går också att välja video.
Video kan vara fantastiskt bra och vi har sett riktigt bra resultat med det. Men om du är helt ny på det här så undvik det och gör det enkelt för dig själv.

Du kommer sedan ställas inför ett val om att ladda upp en egen bild eller använda Facebooks bilder. Välj alltid dina egna bilder.
Men tänk på att du till höger kan se Facebook annonserings regler för bilderna som du får lov att använda i dina annonser. Du kommer också se Facebooks annons mått.

Det absolut viktigaste att tänka på är den så kallade 20% text regeln. Facebook tillåter inte mer än 20% av din bild att vara text. Det är så Facebooks annonserings format ser ut.
Men det är självklart supersvårt att gissa sig fram.
Som tur är finns det ett gratis verktyg som testar dina bilder, du hittar det här.

Du får testa dig fram här till det sitter och ser bra ut.
Steget efter så kommer du få en preview utav din annons så att du kan se hur den ser ut innan det går live.
Nu behöver du skriva själva textinnehållet för din annons och välja din CTA knapp. Din Facebooksida kommer automatiskt att ha kopplats på om du inte har flera, se då till att välja den aktuella.

Huvudrubrik: Enkelt men ändå så svårt. Vi har kunnat se att människor älskar gratis saker. Det här kan du göra i form av en giveaway av din produkter, ebok eller några bra tips du har kring något du tror din kundgrupp tycker om.
Text: Två saker ska vara med. En call-to-action och något vi marknadsförare kallar social proof (andra kunder som säger att du är bra).
News Feed Links Description (under ”show advanced options”): Ställ in en tydlig och enkel call-to-action som tydligt berättar fördelen med att göra det du ber personen göra.
CTA knapp: Välj ”learn more.” Studier har visat att det är den som konverterar överlägset bäst.
När du är klar med allt det här så kommer du få en ny preview utav din annons. Klicka sedan på Beställ (inget händer än).
Din annons läggs nu till Facebook som kommer få en notis och sedan godkänna annonsen innan du kan köra igång.
Men du är inte riktigt klar än.
Gå till din dashboard medans du väntar på att annonsen ska godkännas.
Stäng av ditt ad set igen.
Gå sedan till ”Edit Ad Set”.
Scrolla sedan hela vägen ner och checka av allt utom ”Desktop News Feed”.
Anledningen till att du bara vill köra din annons i en kanal är för att det förenklar arbetet efteråt med att analysera resultaten av din kampanj.
Du vill köra en annons för mobil, desktop och right sidebar samtidigt. Det här gör att du kommer kunna se vilken annons som fungerar bäst för dig och din verksamhet.
Hur framgångsrik din annons är går bara att mäta genom att jämföra mot en annan annons.
Så då behöver vi skapa ett A/B test.

Steg 5: Skapa 2 annonser till för A/B tester

För att göra det här så går du till din kampanj och klickar in/markerar den.
Du kommer då att kunna skapa liknande annonser genom att klicka på ”Skapa liknande ad set..”. Nu har jag bara skapat upp ett exempel som heter US – 18+, din kommer heta vad du döpt ditt ad set till.

Du slussas då vidare till en ny skärm. Facebook själva säger at du inte bör ändra för mycket i annonserna, för att testerna då kan bli felaktiga.
Vi skulle vilja säga att du bara bör ändra 1 enda sak.
Det här är det enda sättet att avgöra vad som verkligen funkar, vi vill inte börja jämföra äpplen med päron. Vi ska alltså bara ändra en enda sak i annonserna.
Det vill vi göra för att inte riskera att vi testar två helt vitt skilda annonser. Resultatet hade då blivit felaktigt och omöjligt att utläsa.
Det enda sättet att veta med 100% säkerhet är genom att ändra en enda sak i varje annons i taget.
Eftersom bilder är det som engagerar mest så är det lämpligast att börja där. Det är också bilderna som generellt är den största framgångsfaktorn för en annons på Facebook och Instagram.
Du klickar då in på “Redigera nytt ad set.” och ändrar bilden.
Vi använder oss utav Canva för att designa bilder. Ett väldigt enkelt verktyg med färdiga mått som gör att du enkelt har en ny bild på ett par minuter.

Okej, då kör vi igång igen. Klicka på ”Beställ.”
BOKA GRATIS KONSULTATION

Steg 6: Vänta 24 timmar

Efter att annonserna Okats av Facebooks genomgång så sätt igång ditt ad set som bör ha varit avstängt fram till nu.
Låt annonsen sedan köra 1-2 dagar för att insamla lite resultat och data.

Steg 7: Döda de annonserna som inte fungerade

När du väl har lite data på vilka annonser som fungerat bättre än de andra så tar du och stänger av de andra två. Kör med den bästa presterande annonsen till det slutar ge resultat.
Vanligtvis tar det här runt en vecka.
Du kommer sedan vilja ändra bild och text, för att alla som är relevanta i din publik kommer ha sett annonsen redan.
Hur ofta du behöver göra det här beror på hur stor din audience är men en 5-7 dagar är ett bra riktmärke.

Sammanfattningsvis

Som du ser, Facebook annonser är inte särskilt svårt men det kräver mycket arbete.
Vi hoppas att den här guiden har gett dig allt du behöver för att kunna sätta igång redan idag.
Vi har visat dig hur olika Facebook annonser fungerar och hur du kan tänka kring dem.
Du kan alla grundläggande termer och vet var du kan hitta allt för att sätta upp din första kampanj.
Nu är det upp till dig att göra något utav det här, vill du läsa mer hur vi på Rocket Revenue hjälpt våra kunder med Facebook annonser så kan du klicka här.
Hur kommer du använda det här?