Q4 är på ingång, en kritisk period för alla e-handelsaktörer. För att ditt företag ska blomstra under denna högsäsong krävs en noggrant utformad och målinriktad digital marknadsföringsstrategi. Här är våra främsta råd för att du ska vara väl förberedd och kunna dra nytta av alla möjligheter som den mest intensiva shoppingperioden erbjuder.
Black Friday är en av årets mest efterlängtade shoppingperiod och det är viktigt att börja bygga upp intresset i god tid. Genom att lansera en teaser-kampanj kan du ge dina kunder en försmak av de erbjudanden som väntar och skapa en känsla av att de inte vill missa något.
På framförallt Meta är det bra att ta fram material som kan rulla över en lite längre period, snarare än att ständigt behöva byta ut materialet. Dels för att man är mer tidseffektiv men även för att samla in data till sina annonser, vilket gör att de kommer ut ur inlärningsfasen och presterar bättre över tid. Ett bra förslag är att ta fram kreativ till kategori/varumärkes-annonser istället för produktspecifika annonser. Produktspecifika annonser är bäst att göra med katalog-annonser (DPA) då dessa automatiskt ändrar pris och anpassar vilka produkter som visas utifrån lagersaldo. Ska man göra produktspecifika annonser bör man inte ändra pris och säkerhetsställa att man har mycket i lager.
Utnyttja kraften i tidsbegränsade erbjudanden för att driva omedelbara köpbeslut. Genom att skapa en känsla av “urgency” kan du kraftigt öka försäljningen under korta perioder, särskilt i samband med högtider och säsongsbetonade förändringar. Dessutom; vet kunderna att du ständigt byter erbjudanden, skapar det en nyfikenhet att återbesöka site trots att man nyss gjort ett köp.
Gör dina kampanjer mer relevanta genom att koppla dem till aktuella omvärldshändelser. Ett framgångsrikt exempel på detta är när vår partner Gents, år 2022, matchade sin rabatt med elprisernas procentuella ökning mot föregående år. Med andra ord, ju högre elpris jämfört med föregående år, desto högre rabatt. Snacka om att skapa hype! Läs mer här: https://press.gents.se/posts/pressreleases/inverterade-elpriser-blir-black-friday
Q4 innebär ofta högre klickkostnader och dyrare räckvidd, men också en större köpbenägenhet bland konsumenterna. Med en välbalanserad strategi kan du omvandla dessa högre annonskostnader till ökad försäljning och högre ROI.
Q4 erbjuder en unik möjlighet att inte bara nå dina försäljningsmål utan även stärka din position på marknaden. Med rätt strategier på plats kan du effektivt möta efterfrågan, förbättra dina resultat och bygga en starkare kundbas inför framtiden. Genom att agera nu säkerställer du att ditt e-handelsföretag är väl förberett för årets mest kritiska försäljningsperiod.
Hör av dig till oss för att diskutera hur vi kan hjälpa dig att maximera effekten av dina marknadsföringsinsatser!
Rocket Revenue och 56K Digital meddelar idag att de går samman för att bygga Sveriges mest kraftfulla och specialiserade Performance Marketing-byrå. Det gemensamma bolaget kommer att omsätta över 200 miljoner kronor och serva fler än 150 kunder i över 20 länder.
Under lång tid har den traditionella marknadsföringstratten (funnel) varit central för hur varumärken planerar sina marknadsföringsinsatser. Men dagens köpresa är inte längre linjär – den formas i realtid av människors beteenden, drivkrafter och beslut som sker över flera kanaler, ofta samtidigt...
I december 2022 inledde Maria Nila och Rocket Revenue ett samarbete med målet att optimera varumärkets digitala marknadsföringsstrategi och driva tillväxt. Fokus låg på att effektivisera budgetallokering mellan plattformar, vidareutveckla det kreativa innehållet och...