Är ni redo att ta nästa steg i er digitala marknadsföring? Läs vidare för att få reda på hur kampanjtypen Demand Gen från Google fungerar och hur ni kan nyttja det på bästa sätt.
Demand Gen är en kampanjtyp som kompletterar Googles sök- och shoppingkampanjer med fokus på visuellt tilltalande annonser. Målet att öka varumärkeskännedomen, engagemanget och nå fler potentiella kunder för att driva än mer värdefull trafik till er hemsida.
Google lanserade annonsformatet Demand Gen globalt i mitten av 2023. Det är ett annonsformat som möjliggör för annonsörer att nå användare på plattformar som YouTube, Gmail och Google Discover med visuellt engagerande och målgruppsanpassade annonser.
Formatet ersätter de tidigare Discovery-annonserna och erbjuder en bredare räckvidd, förbättrade annonsverktyg och funktioner som Lookalike-segment, vilket hjälper annonsörer att nå liknande målgrupper baserat på befintlig data.
I en tid där konkurrensen om kundernas uppmärksamhet ökar är det viktigt att anpassa sig till nya uppdateringar från både Google och Meta. Videor i kort format, även kallade ”shorts”, på plattformar som YouTube spelar en avgörande roll i konsumenternas beslutsfattande när de ska köpa en produkt eller tjänst.
Med Demand Gen kan annonsörer skapa högpresterande, datadrivna kampanjer med en räckvidd på upp till tre miljarder användare globalt varje månad.
Genom att använda visuella annonsformat som video och bilder kan man öka varumärkeskännedomen och lägga grunden för framtida konverteringar. Demand Gen är särskilt utformat för att attrahera kunder i det övre skiktet av konverteringstratten, med syftet att effektivt nå potentiella kunder i de tidiga faserna av kundresan – där medvetenhet och intresse väcks vilket är viktigt för att kunna attrahera nya kunder och stärka köplusten.
Vi ser ofta att display- och videokampanjer som optimeras efter visningar resulterar i lågkvalitativ trafik. Demand Gen saknar dessa optimeringsalternativ och är därför ett bättre verktyg för att fokusera på målsättningar som driver verkligt affärsvärde. Demand Gen-kampanjer ger annonsörer möjligheten att fokusera på tre huvudsakliga mål:
Som annonsör kan man välja att låta systemet automatiskt optimera för bästa möjliga resultat, eller sätta specifika mål som kostnad per konvertering (CPA) eller avkastning på annonsinvestering (ROAS).
En av de mest utmärkande egenskaperna med Demand Gen är att det inte går att sätta ett specifikt pris per klick (CPC). Fokuset ligger på att maximera värde och konverteringar snarare än att enbart driva trafik, vilket gör kampanjen mer resultatorienterad och effektiv.
💡 Tips! För att mäta framgången högre upp i funneln bör ni fokusera på nyckeltal som ger tidiga indikationer på att ni når rätt målgrupp, som engagement rate och click through rate.Ni kan också använda er analysplattform (t.ex. Google Analytics) för att utvärdera klickens kvalitet utifrån tid spenderad på landningssidan. Det ger en bra bild av hur väl annonserna engagerar och intresserar potentiella kunder. Att identifiera dessa signaler tidigt kan hjälpa er att säkerställa att kampanjerna banar väg för framtida konverteringar och ökar varumärkeskännedomen.Behöver ni hjälp med att sätta upp en analysplattform – kontakta oss så hjälper vi till!
Den tydliga trenden kring att den digitala spårningen minskar kan inte ha undgått någon digital marknadsförare. Annonsplattformar har och kommer få mindre data att optimera mot, vilket i sin tur kan leda till sämre resultat eftersom algoritmerna riskerar att inte kunna hjälpa oss nå våra mål lika effektivt.
För att motverka denna utmaning har Google infört funktioner i Demand Gen som nyttjar förstahandsdata på ett effektivt sätt, exempelvis från betalande kunder eller personer som har signat upp till ert nyhetsbrev.
Med Demand Gen kan du skapa lookalike-målgrupper baserat på de användare som redan har utfört ett önskat beteende, såsom köp eller sign-ups. Det är en metod som Meta har använt länge och som nu även är tillgänglig i Google Ads.
Ni kan välja att skapa smala, balanserade eller breda målgrupper beroende på hur stor ni vill att målgruppen ska vara, och hur lika ni vill att ”tvillingarna” ska vara er ursprungliga lista.
💡 Tips!Börja med en smal målgrupp för att sedan gradvis bredda den i takt med att frekvensen ökar och ni samlar in mer data. Detta hjälper er att nå rätt användare från början. Skala sedan upp på ett effektivt sätt medan ni fortsätter optimera kampanjens prestanda.Testa testa testa! Det finns aldrig en garanti för vilka resultat du kommer uppnå och hur snabbt det kan gå. Den perfekta formeln behöver testas fram för varje enskild annonsör. Även om du får bra resultat på första försöket finns det en god chans att det kan bli ännu bättre. Det visuella materialet är avgörande för resultatet så se till att förbereda och testa olika bilder och videos så att ni kan hitta vilket material som engagerar bäst.
Kontakta oss idag för ett strategisamtal.
Black Friday är snart här, och vi vet alla att det kan bli avgörande för att nå årets försäljningsbudget. Det är dags att göra de sista justeringarna så att du kan ta vara på alla möjligheter utan tekniska problem eller missade intäkter. Här är några saker du bör ha koll på i slutspurten!
Att samarbeta med microinfluencers har blivit ett strategiskt val för varumärken som vill nå engagerade målgrupper och skapa förtroende. Genom rätt samarbeten kan företag bygga autentiska relationer och stärka sitt varumärke. Dessa fem nycklar hjälper dig att samarbeta med microinfluencers på ett effektivt sätt och nå relevanta kundgrupper.
I takt med att vi närmar oss Black Month intensifieras konkurrensen om annonsutrymmet på Meta, vilket leder till stigande annonseringspriser. För företag som vill maximera sin lönsamhet är det avgörande att förstå hur realtidsdata kan användas på bästa sätt.