Året som gått: Lärdomar från 2024 och vad vi tar med oss in i 2025 

Under 2024 har vi sett stora förändringar inom digital marknadsföring. Teknik, konsumentbeteenden och plattformar har utvecklats i rasande takt. För oss på Rocket Revenue har året handlat om att anpassa oss till dessa skiften och skapa strategier som stärker våra kunders konkurrenskraft.  

När vi blickar framåt mot 2025 ser vi flera viktiga områden att prioritera. Här är våra största lärdomar från året som gått – och hur vi planerar att ta med oss dessa in i framtiden. 

Autenticitet och AI blir avgörande för contentproduktion 

Något som tog större och större plats under detta år var AI. Det har revolutionerat hur vår Brand Studio producerar innehåll, och även vad vi har kunnat erbjuda våra kunder. Under 2024 såg vi även att content blev en ännu viktigare framgångsfaktor, framförallt användargenererat innehåll (UGC). 

Genom att implementera AI-strategier för flera av våra kunder har vi ökat effektiviteten och möjliggjort hyperpersonalisering i kreativen. Inför 2025 ser vi att generativt AI-innehåll kommer att spela en central roll i vårt arbete. 

Vi kommer under nästa år fortsätta att utveckla sätt för våra kunder att producera och utveckla innehåll ur ett autentiskt perspektiv med hjälp av användargenererat innehåll. Är du intresserad av att satsa mer på UGC men är osäker på hur? Kontakta oss

Meta och Paid Social: fokus på strategi och teknik 

2024 har visat att en god kontostruktur är grundläggande, men inte tillräckligt för att nå framgång. Annonsplattformar som Meta och Google har underlättat detta genom automatisering, vilket höjt lägstanivån för vad som anses vara ”tillräckligt bra”. Men för att sticka ut krävs nu spetskompetens inom strategi, teknik och content – något vi kan hjälpa dig med.  

Inför 2025 blir det avgörande att inte bara lita på plattformarnas verktyg utan också att kontinuerligt optimera och integrera olika aspekter av digital marknadsföring. 

CRM och marketing automation: ökad personalisering är nyckeln 

Personalisering har länge varit viktigt, men 2024 markerade ett skifte mot hyperrelevant innehåll. Konsumenter förväntar sig snabb och precis kommunikation, och vi ser detta som en av de största möjligheterna under 2025.  

Framöver kommer det inte finnas tid till att visa irrelevanta produktkategorier för kunder som inte har visat något intresse för dem tidigare – istället kommer innehållet att behöva vara direkt kopplat till användarens senaste interaktioner. Med korrekt uppsatta och väl integrerade CRM-system kan vi automatisera kommunikationen och säkerställa att dina kunder får ett budskap som är skräddarsytt efter just deras behov.  

Under 2024 hjälpte vi våra kunder att förbättra sin automatisering och segmentering för att nå rätt kund med rätt innehåll. Nästa steg är att ytterligare optimera och segmentera dessa flöden för att göra kommunikationen ännu mer relevant och engagerande. 

Google Ads: ny teknologi, gamla favoriter 

Google har under 2024 lanserat flera intressanta uppdateringar, som Google Gemini, som nu kan underlätta innehållsskapande och effektivisera kampanjer. Samt ny funktionalitet för skapande av bild och video. Vi har också sett en återkomst för Standard Shopping, som har fått ett uppsving och ökat intresse efter att Google förändrat den tidigare budhierarkin mellan Shopping och Pmax. 

Merchant Center Next rullades ut och möttes inledningsvis av en hel del kritik där användarna saknade vissa funktioner. Det har dock hunnit ske en hel del uppdateringar och vi upplever att funktionaliteten har förbättrats avsevärt. 

Demand Gen-kampanjer har fortsatt att utvecklas och blivit en viktig del av mixen för många av våra kunder. Tillägget av lookalike audiences har öppnat nya dörrar för att nå rätt målgrupper med större precision. Under det kommande året kommer vi fortsätta att fördjupa vår expertis som Google Partner och utnyttja teknologin för att leverera ännu bättre resultat för våra kunder.  

Vad betyder detta för dig? 

Lärdomarna från 2024 har visat oss att framgång kräver en kombination av teknisk expertis, kreativt innehåll och smart strategi. Vi står redo att hjälpa dig navigera 2025 års utmaningar med innovativa lösningar och insiktsdrivna strategier. 

Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag att ta nästa steg! 

Läs även