Förväntningarna på CMO-rollen har aldrig varit bredare: samla in och använda data från flertalet olika plattformar, navigera AI-revolutionen och samtidigt bevisa ROI på marknadsföringsaktiveringar som både stärker varumärket och driver försäljning. På Rocket Revenue har vi under året hjälpt både nordiska och globala varumärken att möta dessa krav. Här delar vi tillvägagångssätt som visar hur ett datadrivet angreppssätt kan ge både bättre beslutsunderlag och lönsam tillväxt – särskilt nu när vi går in i en av årets viktigaste försäljningsperioder: Q4.
Utmaning: Styrelser och ledningar vill se ROI, men många marknadsföringsinitiativ, framför allt när det kommer till att mäta varumärkesutveckling faller in i kategorin “svårt att mäta”.
Lösningar:
Utmaning: AI skapar förväntningar, men många vet inte var de ska börja.
Utmaning: Med tredjepartscookies på väg bort blir datainsamling och mätbarhet en central fråga.
Hösten 2025 kommer kräva mer av CMO:er än någonsin: att leverera tillväxt, navigera AI-revolutionen och bygga nya datamodeller. Marknadsföringsdata är inte hela svaret – men det är en av de mest kraftfulla verktygslådorna för att skapa tydliga business case, fatta smartare investeringsbeslut och frigöra tid för strategi.
👉 Vill du veta hur vi på Rocket Revenue arbetar med att koppla ihop data, performance, innehåll och affärsnytta? Hör av dig – vi delar gärna erfarenheter.
Att förstå hur efterfrågat ditt varumärke faktiskt är bland konsumenter blir allt viktigare i ett snabbt föränderligt och konkurrensutsatt marknadslandskap. Ett av de mest kraftfulla måtten för det är Share of Search – andelen varumärkessökningar jämfört med konkurrenter...
Vi har intervjuat Rocket Revenues VD Tobias Nissen. Läs mer om hans tankar kring sammanslagningen med 56K och visionen för framtiden i detta blogginlägg.
Rocket Revenue och 56K Digital meddelar idag att de går samman för att bygga Sveriges mest kraftfulla och specialiserade Performance Marketing-byrå. Det gemensamma bolaget kommer att omsätta över 200 miljoner kronor och serva fler än 150 kunder i över 20 länder.