Förväntningarna på CMO-rollen har aldrig varit bredare: samla in och använda data från flertalet olika plattformar, navigera AI-revolutionen och samtidigt bevisa ROI på marknadsföringsaktiveringar som både stärker varumärket och driver försäljning. På Rocket Revenue har vi under året hjälpt både nordiska och globala varumärken att möta dessa krav. Här delar vi tillvägagångssätt som visar hur ett datadrivet angreppssätt kan ge både bättre beslutsunderlag och lönsam tillväxt – särskilt nu när vi går in i en av årets viktigaste försäljningsperioder: Q4.
Utmaning: Styrelser och ledningar vill se ROI, men många marknadsföringsinitiativ, framför allt när det kommer till att mäta varumärkesutveckling faller in i kategorin “svårt att mäta”.
Lösningar:
Utmaning: AI skapar förväntningar, men många vet inte var de ska börja.
Utmaning: Med tredjepartscookies på väg bort blir datainsamling och mätbarhet en central fråga.
Hösten 2025 kommer kräva mer av CMO:er än någonsin: att leverera tillväxt, navigera AI-revolutionen och bygga nya datamodeller. Marknadsföringsdata är inte hela svaret – men det är en av de mest kraftfulla verktygslådorna för att skapa tydliga business case, fatta smartare investeringsbeslut och frigöra tid för strategi.
👉 Vill du veta hur vi på Rocket Revenue arbetar med att koppla ihop data, performance, innehåll och affärsnytta? Hör av dig – vi delar gärna erfarenheter.
I maj 2025 lanserade Google AI Overviews i Sverige, en funktion som ger användare AI-genererade svar direkt i sökresultaten, vilket minskar behovet av att klicka vidare till externa webbplatser. Denna förändring har haft en betydande inverkan på trafik och synlighet för många webbplatser...
För många marknadschefer och CMO:er är byråsamarbeten en självklar del av marknadsarbetet. Ändå fastnar samarbetena ofta på en taktisk nivå - där fokus ligger på kanaler och leveranser snarare än på faktiska affärsresultat. Företag förväntar sig...
För att dina kampanjer både ska öka varumärkeskännedomen och driva försäljning behöver du förstå hur målgruppen interagerar med ditt innehåll – inte bara om nya och befintliga kunder konverterar. Det är här signaler (KPI:er) blir viktiga...