Oral Care x Rocket: Case Study

Kund

Oral Care är en av Sveriges största privata vårdgivare med 30 års erfarenhet inom tandvård. De erbjuder allmän- och specialisttandvård samt hemtandvård för äldre och sjuka patienter. 

Uppdrag

Oral Care strävar efter att erbjuda tandvård av högsta kvalitet genom hela livet, med fokus på patientnytta. Samarbetet gick ut på att nyttja våra digitala marknadsföringstjänster för att stärka deras marknadsposition och öka tillväxten. Målet var att generera 12 000 nya kunder på tre år inom målgruppen män och kvinnor i åldern 25 till 55 år. 

Utmaningen

Oral Care hade begränsad online-närvaro trots en månatlig annonsbudget på 100 000 kronor. Deras digitala marknadsföring gav ytliga insikter och engagemanget på Meta var nästan obefintligt. Även om Google Ads-kampanjerna genererade mycket trafik till deras hemsida och bokningssidor, omvandlades trafiken sällan till nya bokningar. Fokus låg på att mäta antalet inkommande leads och telefonsamtal, vilket sällan omvandlades till lower-funnel konverteringar vilket inte gav en fullständig bild av marknadsföringsresultaten. Dessutom saknade deras webbplats en teknisk struktur för hög organisk ranking och saknade processer och resurser för att producera innehåll. 

Tidigare var marknadsföringsbudgeten uteslutande allokerad till Google Ads. Efter inledandet av vårt samarbete omfördelade vi budgeten så att den blev jämnt fördelad, 50/50, mellan Meta och Google Ads. För att uppnå definierade resultat implementerade vi en 100% prospecting-strategi. Inom ramen för denna strategi etablerade vi specifika KPIer vilka möjliggjorde en noggrann uppföljning av resultat. KPIer: 

  • Nya kunder / Kostnad per ny kund: Vi mätte hur många nya kunder vi kunde generera och vad kostnaden var för att förvärva varje ny kund.
  • Lead / Kostnad per lead: Vi övervakade antalet leads vi genererade och kostnaden för att konvertera varje lead. 
  • Konverteringsgrad från lead till kund: Vi analyserade hur effektivt vi kunde omvandla leads till betalande kunder. 
  • Konverteringsgrad från länkklick till lead: Vi mätte hur många av de som klickade på våra länkar som konverterades till leads. 
  • Länkklick / CPC / Exponeringar: Vi följde antalet länkklick, kostnad per klick (CPC) och antalet exponeringar för att optimera vår annonsstrategi. 
  • Vid start av samarbetet med Oral Care stötte vi på flera SEO-relaterade utmaningar. Genom en noggrann förstudie identifierade vi förbättringsområden och började med att optimera den tekniska SEOn. Därefter implementerade vi innehåll baserat på en prioriterad sökordsstrategi. 
  • Vi implementerade ett avancerat leadhanteringssystem, med hjälp av Qlik, som spårade varje annons från klick till konvertering, oavsett trafikkälla. Detta möjliggjorde analys av vilka kampanjer som genererade flest bokningar och var mest kostnadseffektiva. 
  • Genom välriktade annonser och skräddarsydda budskap attraherade vi hundratals nya kunder varje månad. Vår Paid Social-tjänst utvecklades snabbt till en central del av Oral Cares marknadsföringsstrategi, där vi noggrant kunde identifiera och nå rätt målgrupp. 
  • Vi sänkte först Google Ads-budgeten och optimerade kampanjerna genom omfattande tester och justeringar. Ett förbättrat bokningssystem på hemsidan gjorde det möjligt att vi sen kunde skala upp Google Ads till rekordnivåer och överträffa Meta under 2024. 
  • För att maximera konverteringsfrekvensen optimerade vi landningssidorna för både Meta och Google Ads och uppdaterade Oral Cares hemsida för att bättre återspegla varumärket.  

Resultat

Den organiska trafiken och antalet konverteringar har ökat med över 400%. Bara under de senaste sex månaderna har den organiska trafiken ökat med cirka 60%. Dessutom har vi sett en stadig ökning av varumärkessökningar tack vare annonsering i sociala medier. 

Vår framgång med Oral Care kan härledas till våra unika insikter och genomtänkta strategiska beslut. Vårt avancerade system för uppföljning av leads har varit avgörande, och har gett oss djupgående förståelse för vilka annonser och kampanjer som är mest effektiva. Detta har resulterat i en fördubbling av antalet nya kunder, vilket nu är upp till 8 000 per år. Vidare har vår förmåga att effektivt allokera resurser och optimera avkastning lett till en minskning av kundanskaffningskostnaden (CAC) med 10%, trots en fördubbling av marknadsföringsbudgeten. 

Strategiska förbättringar av vårt bokningssystem, landningssidor och SEO-taktiker har utnyttjats för att skapa fördelar som skiljer oss från konkurrenterna. Alla dessa åtgärder har bidragit till att Oral Care inte bara nått, utan även överträffat sitt mål om 12 000 nya kunder på halva den beräknade tiden. 

”Tack vare Rockets process fick vi ett klart bättre helhetsperspektiv kring vad som krävs för att lyckas digitalt. Och möjligheten att följa resultatet och ta besluten i realtid.”

Thomas Eller.
Marknadschef, Oral Care

Vill du se liknande resultat?

Läs även