Oral Care är en av Sveriges största privata vårdgivare med 30 års erfarenhet inom tandvård. De erbjuder allmän- och specialisttandvård samt hemtandvård för äldre och sjuka patienter.
Oral Care strävar efter att erbjuda tandvård av högsta kvalitet genom hela livet, med fokus på patientnytta. Samarbetet gick ut på att nyttja våra digitala marknadsföringstjänster för att stärka deras marknadsposition och öka tillväxten. Målet var att generera 12 000 nya kunder på tre år inom målgruppen män och kvinnor i åldern 25 till 55 år.
Oral Care hade begränsad online-närvaro trots en månatlig annonsbudget på 100 000 kronor. Deras digitala marknadsföring gav ytliga insikter och engagemanget på Meta var nästan obefintligt. Även om Google Ads-kampanjerna genererade mycket trafik till deras hemsida och bokningssidor, omvandlades trafiken sällan till nya bokningar. Fokus låg på att mäta antalet inkommande leads och telefonsamtal, vilket sällan omvandlades till lower-funnel konverteringar vilket inte gav en fullständig bild av marknadsföringsresultaten. Dessutom saknade deras webbplats en teknisk struktur för hög organisk ranking och saknade processer och resurser för att producera innehåll.
Tidigare var marknadsföringsbudgeten uteslutande allokerad till Google Ads. Efter inledandet av vårt samarbete omfördelade vi budgeten så att den blev jämnt fördelad, 50/50, mellan Meta och Google Ads. För att uppnå definierade resultat implementerade vi en 100% prospecting-strategi. Inom ramen för denna strategi etablerade vi specifika KPIer vilka möjliggjorde en noggrann uppföljning av resultat. KPIer:
Den organiska trafiken och antalet konverteringar har ökat med över 400%. Bara under de senaste sex månaderna har den organiska trafiken ökat med cirka 60%. Dessutom har vi sett en stadig ökning av varumärkessökningar tack vare annonsering i sociala medier.
Vår framgång med Oral Care kan härledas till våra unika insikter och genomtänkta strategiska beslut. Vårt avancerade system för uppföljning av leads har varit avgörande, och har gett oss djupgående förståelse för vilka annonser och kampanjer som är mest effektiva. Detta har resulterat i en fördubbling av antalet nya kunder, vilket nu är upp till 8 000 per år. Vidare har vår förmåga att effektivt allokera resurser och optimera avkastning lett till en minskning av kundanskaffningskostnaden (CAC) med 10%, trots en fördubbling av marknadsföringsbudgeten.
Strategiska förbättringar av vårt bokningssystem, landningssidor och SEO-taktiker har utnyttjats för att skapa fördelar som skiljer oss från konkurrenterna. Alla dessa åtgärder har bidragit till att Oral Care inte bara nått, utan även överträffat sitt mål om 12 000 nya kunder på halva den beräknade tiden.
”Tack vare Rockets process fick vi ett klart bättre helhetsperspektiv kring vad som krävs för att lyckas digitalt. Och möjligheten att följa resultatet och ta besluten i realtid.” Thomas Eller.Marknadschef, Oral Care
”Tack vare Rockets process fick vi ett klart bättre helhetsperspektiv kring vad som krävs för att lyckas digitalt. Och möjligheten att följa resultatet och ta besluten i realtid.”
Om du som läser detta är kund till oss på Rocket Revenue är det inte helt omöjligt att du blev det genom att först vara ett av våra leads. Så hur gör man för att lyckas? Det finns 4 tydliga framgångsfaktorer.
Q4 är på ingång, en kritisk period för alla e-handelsaktörer. För att ditt företag ska blomstra under denna högsäsong krävs en noggrant utformad och målinriktad digital marknadsföringsstrategi. Här är våra främsta råd...
Hur expanderar man till fler marknaden på ett lönsamt sätt? Vi på Rocket Revenue har hjälpt fler än 100 e-handlare att gå utanför sin huvudmarknad, och det är en av de vanligaste frågorna vi får från både befintliga och potentiella kunder. Men det finns också många möjliga fallgropar...