Så använder vi CRM-data för att maximera kampanjresultat på Meta och Google

Att integrera CRM-data med annonsplattformar som Meta och Google kan revolutionera hur du skapar personliga och effektiva marknadsföringskampanjer, och det är något vi är noga med att implementera för våra kunder. Genom att låta kundlistor arbeta tillsammans med annonsplattformarnas algoritmer kan vi mer precist rikta våra budskap samtidigt som vi undviker irrelevanta målgrupper.

Kundlistor – ett kraftfullt verktyg

En central del i vår strategi för bland annat Meta-annonsering är att använda automatiskt uppdaterade kundlistor. I meta-pixeln kan vi hämta 180 dagars data, men med ett integrerat CRM-system kan vi få daglig uppdatering på data från alla kunder sedan start. Genom att koppla dessa listor till Meta och Google kan vi bland annat: 

  • Utesluta befintliga kunder i prospectingkampanjer: För att säkerställa att våra kalla kampanjer endast når nya kunder utesluter vi de som redan finns i CRM-systemet. Detta gör kampanjerna mer relevanta och kostnadseffektiva. 
     
  • Retargeting av befintliga kunder: Vi skapar annonser som riktas till redan befintliga kunder eller personer som tidigare interagerat med varumärket, med syftet att stärka kundrelationen och öka chanserna för återkommande köp.  
     
  • Skapa lookalike-målgrupper: Med hjälp av befintliga kunddata kan vi hitta nya potentiella kunder som liknar de mest värdefulla befintliga kunderna, så kallade lookalike-målgrupper. Denna typ av kampanj är särskilt effektiv för att expandera räckvidden utan att tappa relevans. 

Effektivare leadsgenerering

Många företag har som målsättning att bygga kvalitativa e-postlistor. Vi gör detta genom att kombinera CRM med vår Meta-annonsering. På så vis kan vi samla in kontaktuppgifter från potentiella kunder direkt via annonser som anpassats för att nå rätt målgrupp.  

Med hjälp av CRM kan vi snabbt följa upp på nya leads, redan inom några sekunder kan vi bemöta dem med automatiserade kommunikationsflöden för att bekräfta att de hamnat rätt. 

Smartare målgrupper

När vi kopplar vår kunddata till Google Ads får vi inte bara möjlighet att skapa bättre målgrupper – vi gör också Googles algoritmer smartare. Kundlistan kan användas av Googles algoritmer för att hitta och rikta sig mot de målgrupper som är mest relevanta för våra kampanjer. Algoritmerna använder även CRM-data för att förstå vilka typer av användare som ger bäst resultat, och anpassar sig för att prioritera dessa. 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig att implementera samma strategi för din verksamhet?

Läs även