Hur expanderar man till fler marknaden på ett lönsamt sätt? Vi på Rocket Revenue har hjälpt fler än 100 e-handlare att gå utanför sin huvudmarknad, och det är en av de vanligaste frågorna vi får från både befintliga och potentiella kunder. Men det finns också många möjliga fallgropar, och idag hoppas vi kunna hjälpa dig att undvika några av dem.
Att expandera sin e-handel till nya marknader är ett spännande steg som ofta är en betydande del för att driva tillväxt och ökad lönsamhet. Det är dock också en process som kräver noggrann planering och förståelse för dynamiken på de nya marknaderna och målgrupperna. Det finns otroligt många strategier för att expandera till fler marknader, men vi har valt att lyfta fram de två vi ser störst framgång med bland våra kunder:
Precisions-metoden bygger på att man bestämmer sig för att gå in på en marknad och till varje pris få den att bli framgångsrik. Varje ny marknad är unik, och det är sällan en ny marknad fungerar direkt. Man behöver förstå den lokala dynamiken och konkurrenssituationen för att lyckas vara konkurrenskraftig.
Ett framgångsrikt exempel på hur man gör detta är vår partner Fotbutiken, som växt från att omsätta ca 10 miljoner i Sverige till idag 125 miljoner på fem marknader. Strategin förklaras genom ett antal framgångsfaktorer:
Vi har hjälpt fler än 100 e-handlare på sin resa till lönsam expansion. Vi lyssnar gärna på dina tankar.
Om det är viktigt att hålla ett högt tempo i en expansionsresa har vi sett många exempel där man lanserar en engelskspråkig eller alternativt enkelt översatt lokal hemsida. Detta för att sedan testa ett antal marknader med hjälp av digital marknadsföring innan man går in fullt ut på marknaden.
Strategin består av tre huvudsakliga steg:
Ett fint exempel på en kund vi stöttar i sin fortsatta expansionsresa är Wristbuddys, som gått från tre marknader när vi började arbeta tillsammans till att idag vara aktiva på mer än tio marknader med god lönsamhet och dubblerad omsättning.
Genom att noggrant planera och anpassa din strategi kan du öka dina chanser att lyckas på nya marknader. Expansion är en komplex process, men med rätt förberedelser kan du öppna dörrar till nya tillväxtmöjligheter för din e-handelsverksamhet.
Vi hjälper dig gärna hitta den perfekta lösningen för att nå dina mål!
Rocket Revenue och 56K Digital meddelar idag att de går samman för att bygga Sveriges mest kraftfulla och specialiserade Performance Marketing-byrå. Det gemensamma bolaget kommer att omsätta över 200 miljoner kronor och serva fler än 150 kunder i över 20 länder.
Under lång tid har den traditionella marknadsföringstratten (funnel) varit central för hur varumärken planerar sina marknadsföringsinsatser. Men dagens köpresa är inte längre linjär – den formas i realtid av människors beteenden, drivkrafter och beslut som sker över flera kanaler, ofta samtidigt...
I december 2022 inledde Maria Nila och Rocket Revenue ett samarbete med målet att optimera varumärkets digitala marknadsföringsstrategi och driva tillväxt. Fokus låg på att effektivisera budgetallokering mellan plattformar, vidareutveckla det kreativa innehållet och...