Strategier och fallgropar när du ska expandera din affär till fler marknader.

Hur expanderar man till fler marknaden på ett lönsamt sätt? Vi på Rocket Revenue har hjälpt fler än 100 e-handlare att gå utanför sin huvudmarknad, och det är en av de vanligaste frågorna vi får från både befintliga och potentiella kunder. Men det finns också många möjliga fallgropar, och idag hoppas vi kunna hjälpa dig att undvika några av dem.

Varför expandera?

Att expandera sin e-handel till nya marknader är ett spännande steg som ofta är en betydande del för att driva tillväxt och ökad lönsamhet. Det är dock också en process som kräver noggrann planering och förståelse för dynamiken på de nya marknaderna och målgrupperna. Det finns otroligt många strategier för att expandera till fler marknader, men vi har valt att lyfta fram de två vi ser störst framgång med bland våra kunder:

Precisions-metoden bygger på att man bestämmer sig för att gå in på en marknad och till varje pris få den att bli framgångsrik. Varje ny marknad är unik, och det är sällan en ny marknad fungerar direkt. Man behöver förstå den lokala dynamiken och konkurrenssituationen för att lyckas vara konkurrenskraftig.

Ett framgångsrikt exempel på hur man gör detta är vår partner Fotbutiken, som växt från att omsätta ca 10 miljoner i Sverige till idag 125 miljoner på fem marknader. Strategin förklaras genom ett antal framgångsfaktorer:

  • Man bestämmer sig för att verkligen förstå den lokala marknadsdynamiken och konkurrenssituationen. Detta inkluderar att analysera potentiella kunders beteenden, konkurrenters styrkor och svagheter samt lokala trender. Detta gör man för att kunna skapa ett verkligt konkurrenskraftigt erbjudande till marknaden.

    💡 Tips!
    Varje marknad är en unik ”kod att knäcka”. Klick och räckviddspriser kan variera kraftigt, gör din research innan du bestämmer dig för att gå in på en ny marknad.
  • Det är viktigt att anpassa din e-handelsplattform och ditt innehåll till den lokala marknaden. Detta innebär inte bara att översätta din webbplats, utan även att anpassa betalningslösningar, leveransalternativ och kundtjänst till lokala preferenser. Det finns ofta stora kulturella skillnader som kan påverka konverteringsgraden betydligt.

    💡 Tips!
    Titta på hur dina konkurrenter kommunicerar både i sin marknadsföring och on-site. Metas och Tiktoks ad library brukar vara en bra källa i kombination med Googles keyword planner.
  • Att kunna leverera varor snabbt och pålitligt är avgörande för kundnöjdhet. Utvärdera logistikalternativ och etablera pålitliga partners för en effektiv och snabb distribution. Det kan vara nödvändigt att ha lager på plats i den nya marknaden för att säkerställa effektiva leveranser, och ofta kan en partner för 3PL (tredjepartslogistik) vara ett bra alternativ. Det är viktigt att hålla koll på pack-, plock- och fraktkostnader då vi sett exempel där man inte lyckas hitta lönsamhet till följd av betydligt högre kostnader på en ny marknad trots god försäljning.

    💡 Tips!
    Funderar du på en 3pl så utvärdera flera, priser och fördelar kan variera kraftigt. Förhör dig med andra framgångsrika e-handlare i ditt nätverk eller Facebook grupper så som ”Svensk e-handel”.
  • Det är viktigt att man gjort sin hemläxa på den nya marknaden, det fungerar sällan att bara kopiera samma erbjudande och prissättning på en ny marknad. Detta då konkurrenssituationen helt enkelt skiljer sig. För många av våra kunder är Google och Bing ads betydande kanaler och för att få dessa kanaler att fungera är en effektiv prissättning helt avgörande.

    💡 Tips!
    Gör en analys av de största konkurrenterna genom att Googla på dina starkaste produkter. Är man inte konkurrenskraftig på pris blir Google shopping en svår kanal att nyttja och då får man tillämpa andra strategier i sin marknadsföring.

Vi har hjälpt fler än 100 e-handlare på sin resa till lönsam expansion.
Vi lyssnar gärna på dina tankar.

Om det är viktigt att hålla ett högt tempo i en expansionsresa har vi sett många exempel där man lanserar en engelskspråkig eller alternativt enkelt översatt lokal hemsida. Detta för att sedan testa ett antal marknader med hjälp av digital marknadsföring innan man går in fullt ut på marknaden.

Strategin består av tre huvudsakliga steg:

  • Man har ofta en .com med möjlighet att handla internationellt eller gör en enkel/snabb ansats för att lokalanpassa sin hemsida. Det är viktigt att se till att det inte finns några tydliga hinder för de marknaderna man vill utvärdera att handla och ofta kan det vara en bra indikation om man redan får ordrar från en marknad trots att sajten inte är lokalanpassad.

    💡 Tips!
    Med hjälp av AI kan man idag översätta en site väldigt snabbt med 90% pricksäkerhet, detta är ofta tillräckligt för att få en bra indikation om en marknad har potential.
  • När man sedan har en OK grund på hemsidan så vill vi få en indikation på var störst potential finns, detta får vi genom att testa marknaden i digitala kanaler. Normalt vill våra kunder börja med Google Ads och Meta. Här får man ofta snabbt en tydlig indikation på var det finns störst potential genom att följa de viktigaste nyckeltalen: CPC, CAC/CPO, ROAS/COS%.

    💡 Tips!
    Det går ofta snabbare än man tror att få en indikation på potentialen i en ny marknad. Tillämpa ett logiskt tänkande där de klickpriser ni ser genom konverteringsgraden på er etablerade marknad ofta gör att man kan bygga ett enkelt business case och tidigt få en indikation på var störst potential finns.

    Exempel: CPC 5kr, 5% konverteringsgrad med en AOV på 500kr. Med dessa förutsättningar kostar en order 100kr att driva in och ger en ROAS på 500%(5x).
  • De marknader som visar störst potential går man sedan in i med full kraft och full lokalanpassning av hemsida, frakter och betalningssätt. Vi ser oftast att detta ökar avkastningsnivåerna i den digitala marknadsföringen betydligt och med detta även möjligheten att skala den digitala marknadsföringen på den enskilda marknaden.

    💡 Tips!
    Att översätta en större site med många produkter helt manuellt är ofta kostsamt, ni kan göra en stor del av arbetet genom AI översättningar som sedan lämnas över till en översättningsbyrå. Tänk på att den översättningsbyrå ni sedan anlitar ska kunna skriva SEO anpassade texter så att ni ger nya siten en bra möjlighet att ranka organiskt i sökmotorer.

Ett fint exempel på en kund vi stöttar i sin fortsatta expansionsresa är Wristbuddys, som gått från tre marknader när vi började arbeta tillsammans till att idag vara aktiva på mer än tio marknader med god lönsamhet och dubblerad omsättning.

Genom att noggrant planera och anpassa din strategi kan du öka dina chanser att lyckas på nya marknader. Expansion är en komplex process, men med rätt förberedelser kan du öppna dörrar till nya tillväxtmöjligheter för din e-handelsverksamhet.

Vi hjälper dig gärna hitta den perfekta lösningen för att nå dina mål!

Läs även