Att samarbeta med microinfluencers har blivit ett strategiskt val för varumärken som vill nå engagerade målgrupper och bygga förtroende. Genom rätt samarbeten kan företag bygga autentiska relationer och stärka sitt varumärke. Dessa fem nycklar hjälper dig att samarbeta med microinfluencers på ett effektivt sätt och nå relevanta kundgrupper.
🔎 Varför bör du använda dig av microinfluencers? Den stora fördelen med mindre profiler är att de har ett nära band till sina följare, vilket i sin tur ger ett större engagemang. En microinfluencer i Sverige och Norden har vanligtvis mellan 5 000 och 25 000 följare, att jämföra med stora influencers som har över 100 000 följare. Statistik visar att engagemangsprocenten är hela 70% högre för microinfluencers än för stora profiler.
Första steget för en lyckad strategi är att hitta microinfluencers vars följare matchar din målgrupp. Du vill se till att ditt varumärke är relevant för följarna så att samarbetet leder till faktiska resultat. Genom att analysera innehållet och engagemanget kan du avgöra om de är rätt val för ditt varumärke.
Det är även bra att ha i åtanke att det är svårare att hitta influencers för snävare branscher än vad det är för de allra största branscherna beauty, fashion och lifestyle. Inom Sverige finns det i dagsläget omkring 20 000–30 000 microkonton på Instagram som lämpar sig för samarbeten.
💡 Tips!Vi på Rocket Revenue har tillgång till data och verktyg för att hitta och utvärdera microinfluencers inom din bransch. Vi kan hjälpa dig att hitta rätt matchning och sätta en framgångsrik strategi för dina samarbeten. Kontakta oss för att få reda på mer!
Microinfluencers är generellt sett måna om sin trovärdighet och en del i det är att vara selektiv med vilka varumärken de samarbetar med. Därför är det viktigt att du skapar ett samarbete som är värdefullt för både influencern och deras följare.
Oftast räcker det inte att samarbeta med en enstaka profil. Det mest effektiva är att arbeta med flera influencers parallellt och kontinuerligt utvärdera vilka samarbeten som fungerar bäst. Behåll de som ger bra resultat och avsluta de som inte levererar. Över tid kan du bygga långsiktighet med de samarbeten du behåller.
💡 Tips!Börja med kortare samarbeten och förläng dem när du ser att de fungerar. Erbjud också exklusiva fördelar för influencern och deras följare för att förstärka relationen.
Microinfluencers vet vad som fungerar för deras följare, så ge dem frihet att uttrycka sig inom de riktlinjer du sätter upp. Ett autentiskt innehåll upplevs som mer trovärdigt och skapar ett högre engagemang än innehåll som är alltför styrt. Tänk på att det är influencerns personlighet och stil som gör deras innehåll attraktivt, även om innehållet kanske inte tilltalar dig personligen.
Att arbeta med flera mindre influencers ger också fördelen av olika typer av innehåll, vilket ökar variationen i din marknadsföring. Detta kommer att vara till nytta när det kommer till nästa nyckel: användargenererat innehåll.
💡 Tips!Sätt upp tydliga ramar i din brief men lämna utrymme för kreativ frihet. Det kommer att öka chanserna för ett naturligt och engagerande resultat som går hem hos de målgrupper du vill nå ut till.
Något du i allra högsta grad bör ta vara på är användargenererat innehåll (UGC). Det är en otroligt viktig resurs som du bör utnyttja i din digitala marknadsföring. Det är kostsamt att producera content men genom samarbeten så ingår det i mediabudgeten.
UGC ökar även trovärdigheten för dina produkter och hjälper dig att nå en bredare publik samtidigt som du också bygger en gemenskap kring ditt varumärke. Uppmuntra de profiler du samarbetar med att skapa UGC som du sedan kan använda för paid social, nyhetsbrev eller dina egna sociala medier. En viktig punkt här är att du har alla rättigheter för materialet.
💡 Tips!Skapa en hashtag som är kopplad till ditt varumärke. Många modeföretag ber sina kunder ladda upp en bild på sin outfit tillsammans med en hashtag. Dessa bilder kan sedan användas på hemsidan för att visa upp plaggen.
För att förstå effekten av dina samarbeten behöver du följa upp viktiga mätvärden som engagemang, räckvidd och ROI. Använd analytiska verktyg för att spåra vilka influencers och kampanjer som levererar bäst resultat och justera din strategi därefter.
Utöver dessa direkta kampanjresultat så är det viktigt att följa upp kommentarer, för att på så vis läsa av köpintention eller eventuell feedback. Det är även bra att analysera click through rate (CTR), cost per click (CTC) och andra KPI:er som är viktiga för ditt företag.
💡 Tips!Sätt upp tydliga mål från början och använd verktyg som Google Analytics och plattformarnas egna insights för att hålla koll på resultaten. Regelbunden analys säkerställer att din strategi utvecklas och optimeras för att nå dina mål.
Att samarbeta med microinfluencers ger en unik möjlighet att nå engagerade och nischade målgrupper på ett trovärdigt sätt. Vill du veta mer om hur du kan använda dig av influencer marketing?
Black Friday är snart här, och vi vet alla att det kan bli avgörande för att nå årets försäljningsbudget. Det är dags att göra de sista justeringarna så att du kan ta vara på alla möjligheter utan tekniska problem eller missade intäkter. Här är några saker du bör ha koll på i slutspurten!
I takt med att vi närmar oss Black Month intensifieras konkurrensen om annonsutrymmet på Meta, vilket leder till stigande annonseringspriser. För företag som vill maximera sin lönsamhet är det avgörande att förstå hur realtidsdata kan användas på bästa sätt.
När det gäller Google-annonsering är det lätt att hamna i fällor som kan kosta både klick och konverteringar, men med rätt strategi kan du komma runt de vanligaste misstagen och istället skapa lyckade kampanjer. Vi går igenom några av de fel du bör vara extra vaksam på och hur du bäst undviker dem.